”Jag var skräckslagen och jag visste att om jag blev kär och om jag blev kåt så skulle jag dö”

Jag kom ut som bög mitt i värsta Hiv-hysterin 1984-1985. Budskapet jag uppfattade då i media och i samhället var tydligt – du kommer dö om du ligger med någon. Du är en smittrisk. Du skall märkas och spärras in. Gissa vad det satte för avtryck i en ung människas spirande sexualitet. Jag var skräckslagen och jag visste att om jag blev kär och om jag blev kåt så skulle jag dö.

Det är svårt att bryta normen och komma ut som bög än idag. När jag kom ut var det inte bara att man bröt mot normen – man skulle ju dö också. Väldigt plågsamt och snabbt. Idag finns hiv som en del av min närhet. Jag har flera i min närhet som blev smittade på 80-talet. Jag ser hur Hiv påverkar och vad den gör med ens liv. Hur medicinerna påverkar vardagen. Hur tufft det kan vara att varje dag vara medveten om att den medicin man måste ta trots biverkningarna, kan vara fruktansvärda är det som håller en vid liv.

Att varje dag vänta på att ”magen skall komma i ordning” i flera timmar innan man kan gå ut. Problemen med tänderna eftersom medicinen påverkar och inte få stöd av samhället för enorma tandläkarkostnader. Det är ju först nu vi kan börja se hur långvarigt bruk av olika Hiv-mediciner påverkar kroppen.

Jag skäms när jag hör och läser om hur samhället behandlade Hiv-positiva i mitten av 80-talet. Skönt att det är annorlunda idag tänkte jag. Men, är det verkligen annorlunda? Sverige har den tredje mest repressiva lagstiftningen i världen mot Hiv-positiva. Endast Ryssland och Kina har mer repressiv lagstiftning. Om man i lagstiftningen skulle byta ut ”Hiv-positiv” mot ”KOL-drabbade” skulle det bli ramaskri. Ingen skulle acceptera en sådan lagstiftning.

Alf Kjeller

Festivalchef

Stockholm Pride

Kommentera

