Vem vill vara ”HIV-mannen”?

När jag var 23 fick jag ett ångestfyllt brev från Malmö sjukhus. Det var en kallelse där det stod att en person som uppgett att han haft sexuellt umgänge med dig hade testat positivt för HIV. Dagen efter var jag på skakiga ben på sjukhuset för att ta blodprover.

Det här var en av mina första påminnelser om HIV. För många är de braskande löpsedlarna om ”kriminella HIV-män” de enda
påminnelserna. Därför blev jag väldigt glad för några år sedan när artisten Andreas Lundstedt gick ut med sin status. Sverige hade ett behov av en öppen offentlig person som vidgade bilden. Att leva som hivpositiv är annars en av de mest stigmatiserade situationerna en person kan befinna sig i – för vem vill vara en ”HIV-man”?

Men det räcker inte med modiga förebilder. Det behövs också ny politik. Det märks tydligt i de samtal Miljöpartiet för med
organisationer som HIV Sverige, RFSU och RFSL. Sverige har idag en av de mest repressiva lagstiftningarna i världen gentemot hivpositiva, vilket bidrar till stigmatiseringen och tystnaden.

Idag finns bland annat en lagstiftning för gruppen att upplysa sexpartners om sin status. Det är en samhällelig signal om att ansvaret för säkrare sex endast gäller för dem som (vet om att de) är smittade. Det finns dock ingen som säger att lagen förhindrar hivöverföring. Tvärtom vet vi att det är de som inte känner till sin hivpositiva status som löper störst risk att smitta. Miljöpartiet är, tillsammans med bland andra FN-organet UNAIDS kritiska till den svenska
lagstiftningen och vill istället bara straffbelägga avsiktliga överföringar.

Samma dag som jag tog mina blodprover i Malmö fick jag besked om att jag var hivnegativ. Men det fråntar inte mig ansvaret för min sexuella hälsa. Den rimliga samhälleliga signalen borde vara just allas eget ansvar för sitt skydd och för att testa sig. Det borde politiken arbeta för, inte upprätthålla verkningslösa lagar som stigmatiserar hivpositiva.

 

Anders Wallner

Partisekreterare

Miljöpartiet de gröna

Kommentera

