”Han är positiv – honom skulle jag kunna bli kär i”

När jag i vredesmod skrev mitt hivmanifest förra sommaren, tänkte jag att det som skulle kunna leda mig in i isolation och psykisk sjukdom som hivpositiv var att bli avvisad sexuellt. Några veckor senare visade jag min stridsskift för en vän från den legendariska gruppen ACT UP. Han skakade på huvudet och sa att man kanske blir avvisad i Sverige, men i Berlin är få människor rädda för att ligga med en hivpositiv. I Berlin, vars bögscen är uppbyggd kring de många sexklubbarna, har man sedan länge lärt sig att hantera risk. Däremot menade han att hivpositiva har det svårt att hitta någon som älskar dem. Det träffade mig, för, självklart var det det jag också menade men inte vågade skriva i manifestet, eller ens vågade tänka på: att inte kunna bli älskad på grund av ett litet virus.

Man kan inte tvinga någon till att älska en, men kan fundera över den grund som krävs för att kärlek ska kunna uppstå. Hur väl vi än vet hur man kan förhindra hivöverföring efter 30 år med hiv, så är hivpositiva något mystiskt, något annat. De Andra. Hivkampanjer är sällan inriktade på hivpositiva, utan på att skydda sig mot hiv. Hivpositiva lämnas ofta utanför.

Därför gör den franska kampanjen ”Campagne Sérophobie 2012” så glad! Kampanjen från organisationen Crips Ile-de-France understödjs av staden Paris och såg dagens ljus under Paris’ prideparad ”Marche des fiertés LGBT” som gick av stapeln förra helgen.

Det nyskapande med kampanjen är att kampen mot serofobi (ett begrepp som skapats analogt till ”homofobi”) förenas med preventionsbudskap. Med tydlig information vill man verka mot serofobin som, vilka flertalet redan vittnat om på denna blogg, fortsatt är stark inom hbt-gruppen och övriga samhället.

På organisationens parad-kontingent hänge två plakat, det ena med budskapet “Il est séropo – avec lui je risque de tomber amoureux” (”Han är positiv – honom skulle jag kunna bli kär i”) och det andra med “Il est séropo – avec lui je risque de prendre mon pied” (”Han är positiv – med honom skulle jag kunna ha hett sex). Därtill finns omfattade information hur detta är möjligt under ”parce que…”. Anledningarna spänner från det klassiska att kondomer skyddar, över pep (post-expositions-profylax, att kunna behandla sig efter man har utsatt sig för risk för hivöverföring) till att  hivpositiva under behandling inte är smittsamma. Sistnämnda är särskilt anmärkningsvärt då detta faktum fortfarande inte vunnit officiellt erkännade i Sverige. På kampanjens hemsida förklarar man det så:

avec une personne séropositive qui prend un traitement, a une charge virale indétectable et pas d’IST, le risque de transmission du VIH est presque nul” (”med en hivpositiv person under fungerande antiretroviral behandling och utan sexuellt överförbara infektioner är risken för hivöverföring närapå noll”)

Något som redan frankofona läsare upptäckt är kampanjens ordlek med ”risque” (”riskera”). Ordagrannt översätts kampanjens budskap nämligen ”Han är positiv – med honom riskerar jag att bli kär”. Typografin skiljer ”Han är positiv – med honom riskerar jag” och ”att bli kär” åt, för att spela med föreställningen om hivpostiva personer som risk. Man utmanar på så sätt definitionen av en hivpostiv genom dennes infektion. ”Risque” bildar en cliffhanger och läsaren måste fråga sig vad man egentligen riskerar med en hivpositiv person. Detta tar Crips Ile-de-France upp på sin hemsida (”Avec un séropo, on risque quoi en 2012?”) och framhåller därvid det faktum att risken att smittas snarare utgår från de personer som nyligen blivit smittade, men inte ännu vet om det.

Kampanjen lyckas förmedla ett klassiskt preventionsbudskap, utan att förfalla i en sexfientlig och uppfostrande roll (”Sex är farligt. Använd kondom!”). Den bekräftar att preventionsbudskapen förblir desamma även vid sex med hivpositiva personer och motverkar således feltolkningen att man skulle skydda sig på ett sätt med förment hivnegativa personer och på ett annat med hivpositiva (”jaha men oj han är pos kan vi ha sex då vad ska man tänka på”).

Den svarar jakande på bägge mina frågor, om man kan bli älskad och åtrådd som hivpositiv. Svarar tydligare än någon ”Använd kondom!”-kampanj gör. Det ger mig hopp.

Kanske något för Sverige att inspireras av?

Ytterligare information:

http://www.lecrips-idf.net/article2741.html

http://www.seronet.info/article/pour-le-crips-avec-un-seropo-risque-de%E2%80%A6-prendre-son-pied-ou-de-tomber-amoureux-51294

 

Av:

”Knut”

Hiv-aktivist

Läs också min blogg: http://trauerundwut.blogspot.de/

Kommentera

