Inte som andra infektioner, dammit.

”Förlåt. Förlåt mig, snälla.” Hans ursäkt var det första jag kunde urskilja genom gråten men jag förstod ganska snabbt att på telefonen hade jag killen jag precis börjat dejta och att han timmen tidigare tagit ett hivtest med snabbsvar och testat positivt för hiv på Venhälsan i Stockholm. Det han bad om ursäkt för var för att han kände skuld över att ha utsatt mig för en risk. Att vi hade haft säkrare sex och att han inte hade haft en aning om sin infektion var information som föga tröstade honom just då. Efter att ha försäkrat mig om att han inte var själv bestämde vi oss för att ses dagen efter.

Jag mötte honom i min hall med en kyss som snabbt övergick i blytung gråt och under de följande dagarna och veckorna pratade vi i oändlighet. Våra samtal kom att handla om rädsla för dejting, ensamhet, sex, hur lögner tär och mycket annat. Ingen annan infektion ger liksom så många sociala konsekvenser som hiv på grund av dess historia, dess allvar och det faktum att det faktiskt handlar om något så djupt mänskligt som sex.

Några dagar efter hans besked gick vi till apoteket där han hämtade ut sina bromsmediciner. Kvinnan i kassan tittade på honom och på mig och fick bekymmersrynkor i pannan. På en uteservering en bit bort försökte jag peppigt skåla när han svalde de första tabletterna, nu jävlar skulle han betvinga viruset! På några månader lyckades han med det, virusnivåerna sjönk.

Vintern 2011 testade vi på RFSL Stockholm tio stycken hiv/STI-mottagningar för att identifiera vilka mottagningar som vi kunde rekommendera för homo- och bisexuella män på vår sajt sexperterna.com. Hälften av mottagningarna fick priset Sexperternas Guldstjärna, Venhälsan var en av dem. En mottagning fick inte en Guldstjärna av den enkla anledningen att de lämnade ut sina hiv-provsvar per telefon. De motiverade det med att hiv var som vilken annan kronisk infektion som helst, en åsikt som inte är helt ovanlig.

”Som vilken annan kronisk infektion som helst.” Jag har hört det sägas många gånger. Men du… säg det till bögen som blir ratad på krogen för 500:e gången när han berättar att han är hivpositiv. Säg det till alla hivpositiva som fyller ut ansiktet för att de inte ska se tärda ut. Säg det till alla som letar efter den mest diskreta dosetten och tar sina mediciner i hemlighet eller känner sig tvingade att ljuga för sin familj och sina vänner. I dare you.

Och skulle jag någonsin skulle testa positivt för hiv så låt mig få beskedet av en person som förstår konsekvenserna av att leva med hiv, av någon som tittar mig i ögonen, tar min hand och tryggt säger ”Det här kommer att gå bra, även om det kommer att kännas tufft ibland.”

Nicklas Dennermalm

jobbar på RFSL Stockholm med sexualhälsa och hivprevention.

5 comments

  1. Halvbonden

    Ja det tycker jag är konstigt att de säger att det är som vilken infektion som helst. Jag menar om jag hade haft HIV hade det ju dels varit jobbigt för att det är en allvarlig sjukdom, men det hade det nog som du säger minskat mina chanser för det första för att få en partner, för hur många blir inte lite rädda om man sägera att man har HIV?! Och man måste ju säga det rätt tidigt i ett förhållande för man kan ju inte ha sex med personen (även om man skyddar sig) utan att ha sagt det, och då känner man ju personen så lite så då söger den personen nog tack och hej. Och de flesta människor uppskattar ju relationer. Relationer ger livskvalitet. Så jag kan tänka mig att hiv kan sänka livskvaliteten ganska mycket.
    Usch, det måste vara jättetufft att få reda på att man har HIV 😦
    Men det är kanske bra att kändisar och såg säger öppet att de har hiv, för då kanske man normaliserar det lite så att folk inte tycker att det är lika farligt att inleda en relation med någon som har hiv. Fast samtidigt får det ju inte kännas för normalt för man måste ju ha respekt för sjukdomen.

  2. Jmk

    Vad tror Du, Brennerman?
    Blir något bättre av att fortsätta särskilja hivinfektionen från andra infektioner?
    Om samhållet fortsätter att se hivinfektionen som en livsfarlig livsförändrande sjukdom som p g a sin hemskhet kräver ett personligt svar, kommer det göra livet lättare eller svårare för de som lever med hiv?
    Kommer Sveriges oerhört stränga lagstiftning, som RFSL starkt arbetar för att minska, verkligen att läggas på en rimlig nivå eller kommer den att göras ännu strängare?
    Den hivpositive bögen som, på grund därav, blivit ratad för 500e gången, Kommer hans chanser att förbättras eller försämras om Du fortsätter särskilja hivinfektion från andra infektioner?

    Om vi ser hiv för vad det är, en fullt behandlingsbar kronisk sjukdom, vad händer med stigma, fördomar och okunskap då?

Kommentera

