Hivet och solidariteten

Alla som får sitt hivbesked reagerar olika, men det finns vissa beröringspunkter mellan olika människors reaktioner. Många känner oro – vad kommer hända nu med mig? – många har frågor kring mediciner, om hur omgivningen kommer att reagera, om någon någonsin kommer vilja ha mig. Men reaktionerna handlar allt mindre om frågan om jag kommer att överleva överhuvudtaget. Detta, såklart, tack vare de effektiva hivläkemedlen.

Men det uppstår en sorts osäkerhet om livet, då individen som har fått sitt hivbesked inte längre är frisk. I vårt västerländska samhälle är normen att du ska vara kärnfrisk och det är det som är eftersträvansvärt. Jag kan hålla med om att det till viss del är viktigt för den enskilda individen att vara frisk, men friskhetsnormen exkluderar de som av olika anledningar inte kan passa in och utmärker den som drabbas av sjukdom eller funktionsnedsättning. I västvärlden är det inte längre många som dör i aids. De effektiva hivläkemedlen som introducerades 1996 har avsevärt förbättrat hälsan. Dock finns den skam och skuld som präglat hiv och de som fått sjukdomen kvar.

Att hiv fortfarande slår hårdare mot minoriteter är ett faktum som regeringar, myndigheter och samhället ignorerar. När du fått hiv så står du själv med beskedet och många har svårt att förhålla sig till detta. Jag fick mitt hivbesked för 21 år sedan. I det skedet valde jag att värdesätta livet på ett annat sätt och ta vara på de vänner som vågade se bortom rädsla och fördomar. För stöd behöver var och en. Den som ser sig tvungen att dölja sin sjukdom för vänner och familj blir också tröttare och räddare.

Många jag möter vågar inte bryta tystnaden av rädsla för sin omgivnings reaktioner. Var och en måste själva ta ansvaret för att söka stöd i sin närhet, och det är många som är villiga att ge det, bara de får chansen. Stödet och solidariteten från hbtq-samhället har varit ovärderlig för mig och många andra. Livssituationen har blivit bättre då allt fler med hiv vågat ta kampen för bättre bemötande och ifrågasättande av lagar som begränsar såväl personer som lever med hiv som ett effektivt förebyggande arbete.

Joakim Berlin

Ledamot i RFSL:s förbundsstyrelse, hivaktivist och arbetar på Positiva Gruppen i Göteborg

Kommentera

