Kanada under attack

Amerikanskt artigt frågar jag personen bakom disken om de inte har en nyckelring som inte hade namnet på ett läkemedelsbolag. Hon tittar på mig vänligt men lite misstänksamt och frågar mig sen om jag hade något emot just det här läkemedelsbolaget. Jag sa att jag inte emot företaget på det sättet att jag skulle hälla röd färg över deras monter som aktivister gjorde för fyra år sen men jag är tillräckligt emot dem för att inte agera reklampelare för dem.
Väl inne på utställningsområdet är det någon som ropar mitt namn. Jag vänder mig om och ser en kanadensare jag känner, halvt gömd bakom ett lönnträd av plast. Hans ansiktsuttryck gick inte att ta miste på; något var på gång. På avstånd hör jag demonstrationsrop och jag ser samtidigt hur personalen i det officiella kanadensiska båset stilla går därifrån. Och det gör även min vän. Inom loppet av en minut har aktivisterna omringat båset och plastlönnarna och virat in det i gula plastband med orden ”Harper goverment: Evidence free zone” och syftar till administrationens motstånd mot harm reduction-strategier.
Min vän står vid sidan av och fotograferar och förklarar att han inte skulle kunna vara med i aktionen då han är beroende av den kanadensiska statens pengar. Han sätter fingret på många frivilligorganisationers stora dilemma; hur hårt kan vi kritisera staten eller bidragsgivarna utan att bli så besvärliga att vi blir paria och därmed riskera att bli av med finansiering? Men samtidigt måste vi fråga oss det motsatta, hur mesiga och strategiska kan vi vara i vår kritik utan att förlora vår själ?

Nicklas Dennermalm

jobbar på RFSL Stockholm med sexualhälsa och hivprevention.

Kommentera

