Betalar staten för att stjärtpojkar skall kunna vänslas? Det är fantastiskt vad vi har uppnått

1982, alltså för 30 år sedan, var jag 23 år, och hade tagit steget att erkänna mina känslor för andra män. Jag blev medlem i RFSL Malmö för första gången. Livet var stenkul, lustfyllt och alldeles underbart. Jag flyttade hemifrån, fick en lägenhet på Slussplan i Malmö. Detta var som att komma till paradiset på jorden. Runt husknuten fanns en av Sveriges mest trafikerade bögraggningsplatser, helt fantastiskt.

Som nyutkommen bög och med egen lägenhet var livet fyllt av partnerbyten och var man inte nöjd gick man bara ner och raggade och hämtade en ny. Kärlek och romantik var närvarande men det resulterade inte i några långvariga förhållanden de första åren. Jag hade det fantastiskt bra med fast jobb samt en del extrajobb ibland. Jag engagerade mig i RFSL och fick i det sammanhanget höra talas om HTLV3, som hiv kallades då, och aids, började läsa mer och mer om vad det handlade om och blev riktigt engagerad.

Efter några år var jag så insatt och informerad att jag och några andra engagerades till RFSLs gummibilar som reste land och rike runt. Jag var med från Stockholm och ostkusten ner via Öland till Malmö Stad. Vi var två bögar och två lesbiska i bilen. ”Lev livet frisk och kry” hette kampanjen och vi delade ut kondomer och informationsblad överallt på gator och torg, marknader och annat. Kampanjtexten hade säkert inte använts idag, då den utesluter de viktigaste, de som redan är bärare av hiv-virus och kallas hivpositiva. Men så gick det till då och vi hade en underbar tid och träffade många trevliga, men tyvärr också några otrevliga människor. Vi blev omväxlande bespottade och omkramade. Det var omtumlande och mycket personlighetsutvecklande.

Sammantaget gjorde detta att jag blev mer försiktig och betänksam över livet och döden. Döden var hela tiden närvarande och man såg personer som drabbats av aids-relaterade sjukdomar. Detta skapade en närvaro av viruset som inte finns idag. Det var en omtumlande tid och man pratade om aids och hiv i många sammanhang.

I början av 90-talet fick jag möjlighet att hjälpa RFSL Rådgivningen Skåne som timavlönad informatör. Jag besökte de raggningsställen som fanns då, bland annat ”blåbärsskogen” och ”bågskyttebanan” och det var många goda samtal i gröngräset, samt en mycket stor åtgång av kondomer och glidmedel. Vid ett av alla dessa tillfällen satt jag i solskenet och ser en man komma gående som hämtad ur La Cage Aux Folles, med kornblå pressad träningsoverall och kornblå solglasögon och en liten solhatt på huvudet.

Han stannade och sa: ”Men lilla vän, vad sysslar du med?” Jag började förklara RFSL Rådgivningen Skånes arbete med säkrare sex och utdelning av kondomer och glid. Han lyssnade och kom med uppmuntrande ord som ”herregud, det hade aldrig gått förr i världen” och ”betalar staten för att stjärtpojkar skall kunna vänslas? Det är fantastiskt vad vi har uppnått”. Han berättade för övrigt att han var strax över 90 år och att färdtjänst kört honom till det han kallade ”sina gamla jaktmarker” för en tur i solskenet. Platsen jag befann mig på var tydligen en mycket gammal raggningsplats för män som har sex med män. Man raggade bland koskitarna i hagen på den tiden när Hylliekroken var en fungerande bondgård med kor och svin. Jag fick att fantastiskt tillskott till historieskrivningen och massor med anekdoter. Han tog med sig några kondomer som minne – och för att kunna använda ifall andan skulle falla på.

Tore Runnerstam, skånebög i Malmö

RFSL Rådgivningen Skåne

2 comments

    • Maria Sundin

      Jättefin Thore! Minns Bågskyttebanan och skogen brevid som man sen högg ner. Blåbärsskogen var det månne den skogen?

Kommentera

