Transpersoner får också hiv

IMAG0004Det är 30 år sedan hiv/aids drabbade Sverige för första gången. Jonas Gardell har skrivit om detta i romanform. Två delar av tre är utgivna och SVT har visat en dramaserie byggd på Gardells böcker. Som så många andra, satt jag med tårarna rinnande när jag såg ”Torka aldrig tårar utan handskar”.

Under de gångna åren har forskningen kommit långt. Idag vet man hur hiv-viruset sprids, samtidigt som man har forskat fram bra bromsmediciner. Från Smittskyddsinstitutet (SMI) fördelas varje år projektpengar till myndigheter och organisationer som jobbar med hiv/STI-prevention. Eftersom man vet att gruppen män som har sex med män (MSM) är en grupp som är överrepresenterad i statistiken över smittade, fördelas projektpengar särskilt för preventivt arbete som riktar sig till män som har sex med män, om än inte i tillräckligt hög utsträckning.

Fast vi efter 30 år med hiv har kommit väldigt långt, finns det områden där inget eller allt för lite förebyggande arbete görs. Eftersom det inte finns statistik på hur många transpersoner som är smittade med hiv går det inte att få särskilt riktade projektpengar från SMI till hivprevention endast riktat mot transpersoner. Om man enbart ser till den statistik som förs över smittade förleds man att tro att ingen transperson har drabbats av viruset. Detta trots att det sedan mer än 20 år internationellt sett är ett välkänt faktum att transpersoner, och då främst transkvinnor, är en av de mest drabbade grupperna, när det gäller hiv/aids.

The National Center for Trans Equality i Washington DC har tagit fram en studie ”Injustice at Every Turn: A Report of the National Transgender Discrimination Survey” som bygger på 7 000 insamlade svar, där det framgår att hiv bland transpersoner är högre än bland MSM i USA.

Vi måste se till att sådana här studier görs också i Sverige. Statistiken över virusöverföringarna måste bli tydligare och mer inkluderande, så att transpersoner inte försvinner i statistiken. De preventiva insatserna måste sedan bättre baseras på hur statistiken ser ut. Och så vidare. Osynliggörande av en grupp kan få förödande konsekvenser. Det har historien lärt oss.

Maria Hansson Nielsen 

styrelseledamot i RFSL Skaraborg, transaktivist, föreläsare, bloggare och debattör

One comment

  1. Sophie Molander

    Att våga prata om den tid, då hiv, aids slog till, ger oss alla en möjlighet att läka, för jag minns så väl de åren på 80-talet, som skräcken förlamade Sverige. Jag är själv född -73, så jag var i början av tonåren, vilket påverkade mig att inte våga träffa någon, eftersom jag då kände aids-spöket rasade över mig. Fick gå i samtal, då jag var så rädd.

    Även vi som föddes sent, har minnen, även vi behöver förstå, så jag är så tacksam att Jonas Gardell vågade skapa denna roman, som ledde till att våga öppna dörren till den svarta historien.
    Det har lett till att människor vågar träda fram och berätta om sina erfarenheter, samt att det inte längre får bli skamfyllt. Många i min generation har börjat våga leva som de vill. Är glad att de yngre kan leva fritt, vågar visa oss att det går.

    Att våga satsa på fler grupper, är bara bra, men det tycks gå långsamt…

    Jag minns då jag var ung, jag minns så väl hur en vän till mig berättade om hennes vän, som hade aids. Minns så väl den där tomma blicken, den där frågan om han skulle överleva. Minns även den glädje hon hade med honom. Minns även att hon kämpade för hans liv. Minns än den svåra förlust hon gjorde. Då tårar flödade och blötte ner hennes tröja. Minns de orden hon sa:
    ”Nu har jag mist min stora älskade vän.” Jag som var så ung, förstod inte att detta bara var början, men det lade grunden, för min känsla inför det enorma hot.
    Har aldrig kunnat prata om det, har aldrig vetat hur orden skulle läggas, men då jag såg serien om Torka aldrig tårar utan handskar, så väcktes minnet och tårar flödade, mer än jag trodde var möjligt.
    En enda tanke som flög genom mitt huvud var: ”Tänk om jag varit där då? Tänk om jag kunde trösta, gå på begravningar etc, för att visa de är värda det bästa.”
    Insåg att nu kan jag göra allt jag önskade göra då.

    Tack för du bloggar om detta, tack för infon.

Kommentera

